شهدا شرمنده ایم

شهدا شرمنده ایم
خاطرات مردان بی ادعا 
قالب وبلاگ
نويسندگان
طراح قالب

 گزارش خبرگزاری فارس، نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «شور شیرین» با حضور جواد اردکانی (کارگردان)، ابراهیم اصغری (تهیه‌کننده)، حمید عمارلو (بازیگر)، محمدتقی فهیم (کارشناس و منتقد) و عباس کریمی (مجری) امروز شنبه 24 تیرماه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

 * فهیم: «شور شیرین» قربانی کشمکش‌های سیاسی مدیران شد

بنابراین گزارش، در ابتدای این نشست «محمدتقی فهیم» گفت: ساخت فیلم سینمایی «شور شیرین» را می‌توان یک اتفاق خوشایند در سینمای ایران قلمداد کرد، چرا که این فیلم هم توانسته در زمینه ارتباط با مخاطب موفق باشد و آن‌ها را با ژانر دفاع مقدس آشتی بدهد و هم اینکه به لحاظ ساختاری، تمام ویژگی‌های یک فلیم سینمایی را دارد.

فهیم با اظهار تاسف از نحوه اکران فیلم سینمایی «شورشیرین» خاطرنشان کرد: متاسفانه «شور شیرین» قربانی اختلافات و سیاسی کاری مدیران شد و عدم همکاری این مدیران که بعضا اعتقاد دارند که چنین فیلم‌هایی مخاطب زیادی ندارد، به فروش این فیلم ضربه زد.

وی همچنین اضافه کرد: اگر مدیران سینمایی می‌توانستند از اکران درست این فیلم دفاع کنند، مطمئنا توفیق بیشتری پیدا می‌کرد، چرا که «شور شیرین» در برگیرنده تمنیات قلبی مردم ایران است و دارای تمام ویژگی‌های یک فیلم سینمایی است.

فهیم با تاکید بر اکشن بودن ژانر فیلم سینمایی «شورشیرین»، گفت: تو در تو بودن فیلمنامه، پردازش به تشکیلات جاسوسی ، کشمکش‌ها و فراز فرودهای به جا در فیلم، که نیاز به تسلط خاصی بر دکوپاژ و میزانسن دارد، نشان دهنده تسلط کارگردان است و همچنین داستان پردازی‌های متعدد در دل کلیت درام، از

دیگر ویژگی‌های فیلم «شور شیرین» است، به خصوص سکانس فینال و پایانی فیلم که به نظر من بهترین فینالی بود که می‌شد برای این فیلم تصور کرد.

این منتقد سینما تصریح کرد: فیلم سینمایی «شور شیرین» یک فیلم زندگینامه نیست چرا که در یک فیلم زندگینامه آنچه شخصیت را می‌سازد پرداخت به جزییات شخصی قهرمان فیلم است که در برگیرنده پایگاه و خواستگاه اجتماعی آن فرد نیز می‌باشد. اما در رابطه با «شور شیرین» ما با یک فیلم زندگینامه روبرو نیستیم چرا که تنها به مقطی از زندگی شهید کاوه پرداخته شد که به دوران

فرماندهی او در کردستان بازمی‌گردد و حضور وی در فیلم مدت‌دار نیست اما پردازش درست به حضور تحسین‌آمیزش در آن مقطع حساس، فیلم را به نام شهید کاوه تمام می‌کند.

 

 

* اردکانی: به هر قیمت نباید برای مخاطب جذابیت ایجاد کنیم

در ادامه این نششست، «جواد اردکانی» کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» هم با اظهار تاسف از همزمان شدن این جلسه با مراسم یادبود زنده‌یاد استاد حمید سمندریان، با اشاره به اهمیت برگزاری چنین جلساتی برای نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی فارغ از دوربین تلویزیون و هیجانات رسانه‌ای، درباره تعلیق‌های موجود در فیلم، اظهار داشت: در بسیاری از سکانس‌ها با توجه به اینکه ظرفیت بیشتری برای تعلیق وجود داشت من برای جلوگیری از چندپارگی فهم مخاطب، جلوی این کار گرفتم.

وی همچنین درباره محدودیت‌های پیش روی فیلمسازهایی که می‌خواهند در ژانر دفاع مقدس کار کنند، نیز اظهار داشت: واقعا برای کار در این حوزه با محدویت‌های بسیاری روبرو هستیم که البته همه محدویت‌ها به سانسور مربوط نمی‌شود و به نظر من بیشتر به دلیل نوع نگاه مردم وصنوف سینمایی و قهرمانی است که به آن پرداخته می‌شود.

وی افزود: زیرا این محدویت‌ها در زمانی که قرار است پیرامون یک شخصیت حقیقی فیلمی ساخته شود تنگ‌تر می‌شود و همین امر یکی از عوامل ضعف سینمای ما در ساخت و تولید فیلم‌های زندگی نامه‌ای است.

اردکانی اضافه کرد: من معتقدم به هر قیمت نباید برای مخاطب جذابیت ایجاد کنیم اما به هر حال نمی‌توانیم منکر این محدودیت‌ها هم شد و تمام این موارد دست به دست هم می‌دهد تا ما دچار ضعف‌های جدی باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «شور شیرین» خاطر نشان کرد: در طول ساخت «شورشیرین» دو چیز برای من از اهمیت خاصی برخوردار بود که ‌تمام سعی‌ام برای اینکه چنین برداشتی از فیلم نشود انجام دادم، یکی اینکه سعی کردم از فضای فیلم‌های قهرمان فردی معمول در سینما دور بمانم، دوم اینکه تلاش کردم که مخاطب در مقام مقایسه شخصیت شهید کاوه با دیگر قهرمان‌های فیلم‌های روز، به ویژه فیلم‌های خارجی برنیاید که اگر چنین می‌شد بسیار بد بود.

این کارگردان سینما در پایان گفت: سینمای دفاع مقدس دارای ظرفیت‌های بسیاری است که متاسفانه از این ظرفیت‌ها تاکنون به درستی استفاده نشده و این به مدیریت ضعیف سینمای ما برمی‌گردد و من امیدوارم از این پس این ژانر از این مظلومت که در آن به سر می‌برد خارج شود.

همچنین جواد اردکانی در این نشست از آماده شدن سریال «شور شیرین» در 5 قسمت 40 دقیقه‌ای برای پخش از تلویزیون خبر داد.

 

* اصغری: در هفته اول اکران نگران بودیم که فیلم از سینماها پایین کشیده نشود

ابراهیم اصغری، تهیه‌کننده فیلم «شورشیرین» هم در ادامه این نشست، با اظهار رضایت از کار با آقای اردکانی در دو پروژه «شورشیرین» و «کبودی یاس» گفت: تولید فیلم‌های دفاع مقدس کار بسیار سختی است اما من این سختی را با هیچ چیز عوض نمی‌کنم و در همین راستا هم در حال حاضر مشغول ساخت فیلم «بهشت از جنوب شرقی» بر اساس مقطعی از زندگی شهید شوشتری هستیم.

اصغری افزود: سخت‌تر از تولید فیلم‌های دفاع مقدس، بحث اکران و نمایش این فیلم‌ها می‌باشد که مهم‌ترین مانع برای ارتباط مردم با این گونه فیلم‌ها است و اگر دلسوزی بعضی از مسئولان نبود بعضی‌ها شاید نمی‌گذاشتند که فیلم سینمایی «شور شیرین» اکران شود.

وی درباره مشکلات و مسائل پیش آمده درباره اکران فیلم «شورشیرین» ادامه داد: به نظر من مسئله مظلومیت اکران فیلم‌ها به خود فیلم‌ها برنمی‌گردد بلکه به جریان خاصی در بدنه سینما مربوط است که بخاطر منافع مادی خود هر کاری می‌کنند. من متوجه شدم که امسال جریانی تصمیم گرفته تا از اکران چند

فیلم در بعضی سینماها جلوگیری کند، فیلم‌هایی که در طول 15 سال گذشته از اکران فیلم‌هایشان سودهای سرشاری برده‌اند. بعضی افراد این جریان، فارغ از قضاوت درباره این فیلم‌ها، به خاطر منافع مادی هر کاری می‌کنند و این جریان پیش آمده ظلم مضاعفی به سینمای دفاع مقدس وارد کرد.

اصغری تصریح کرد: تمام دغدغه ما در هفته اول اکران «شور شیرین» این بود که این جریان فیلم را از اکران در بعضی سینما‌ها پایین نکشند، و مسائل تبلیغ و اشاعه فیلم برای ما اولویت بعدی بود.

 

 

* عمارلو: در نقش شهید کاوه، مجالی برای بازیگر وجود نداشت

بازیگر شخصیت شهید کاوه در فیلم «شورشیرین» در این نشست در سخنان کوتاهی درباره نقش خود گفت: بازی در نقش کسی که در زمان معاصر وجود داشته و

بسیاری از همرزمان و خانواده‌اش او را دیده‌اند به خودی خود کار بسیار سختی است. اما وقتی این شخصیت شهید کاوه باشد کار چند برابر سخت می‌شود.

وی با اظهار خرسندی از حضور در فیلم‌های دفاع مقدس، افزود: برای من بازی در این نقش کار بسیار سختی بود و هیچ مجالی برای عرض اندام وجود نداشت. و با توجه به اینکه اولین بار بود جلوی دوربین 35 میلیمتری سینما بازی می‌کردم بیشتر سعی کردم که در اخیتار پروژه باشم و اصلا از تکنیک بازیگری استفاده نکردم.

* فرزند شهید کاوه: نگاه تازه‌ای از پدرم برایم به وجود آمد

در این نشست فرزند شهید کاوه هم در سخنان کوتاهی با بیان اینکه از کلیت فیلم «شورشیرین» رضایت دارد، ضمن قدردانی از سازندگان این فیلم گفت: با توجه به دیگر فیلم‌هایی که در ژانر دفاع مقدس ساخته شده و من تا امروز دیدم باید بگویم که این فیلم به آنچه که از خانواده و همرزمان پدرم شنیدم خیلی نزدیک بوده است.

وی افزود: من همیشه پدرم را از منظر خانواده و یا همرزمانش که در کنار او جنگیدند و زندگی کردند می‌شناختم، ولی «شورشیرین» نگاه تازه‌ای برای من از پدرم در ذهنم ساخت.

بنابراین گزارش، این مراسم با اهدای لوح تندیس و تقدیر به عوامل فیلم و دختر شهید کاوه از سوی رئیس فرهنگسرای رسانه و با  امضای لوح یاد بود پایان یافت.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ شنبه 24 تير 1391برچسب:, ] [ 19:26 ] [ محمد جواد ]
.: Weblog Themes By Salehon.ir :.
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
حمایت میکنیم
امکانات وب
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 286
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 291
بازدید ماه : 606
بازدید کل : 19335
تعداد مطالب : 330
تعداد نظرات : 9
تعداد آنلاین : 1